Supreme Court Judgment On Aadhaar Full Details Copy

Supreme Court Judgment On Aadhaar Full Details Copy. The Supreme Court's Aadhaar verdict addressed concerns about privacy, data security and recourse for citizens in the face of data leaks.The Supreme Court on 26th Sep 2018 ruled that the government's Aadhaar scheme is "constitutionally valid" but struck down some of its provisions including its linking with bank accounts, mobile phones and school admissions.The top court gave its verdict on 27 petitions that challenged the constitutional validity of the national identity card and called it a violation of the right to privacy. In a 1,448-page verdict, the Supreme Court observed that Aadhaar was meant to help the benefits reach the marginalised sections of society. The bench, headed by Chief Justice Dipak Misra, said the scheme takes into account the dignity of people not only from personal but from the community point of view as well and served the much bigger public interest.

Supreme Court Judgment On Aadhaar Full Details Copy

 Read the Supreme Court Judgment On Aadhaar Full Details Copy in Telugu:

ఆధార్‌ చట్టబద్ధతపై సుప్రీం కీలక తీర్పు

ఆధార్‌ చట్టబద్ధతపై అత్యున్నత ధర్మాసనం కీలక తీర్పు ఇచ్చింది. కేంద్రం తీసుకొచ్చిన ఆధార్‌ స్కీమ్‌ రాజ్యాంగపరంగా చట్టబద్ధమైనదేనని సుప్రీంకోర్టు ప్రకటించింది. ఆధార్‌ ఫార్ములాతో సుప్రీంకోర్టు ధర్మాసనం ఏకీభవించింది. ఆధార్‌పై తొలి తీర్పును జస్టిస్‌ ఏకే సిక్రీ, చీఫ్‌ జస్టిస్‌ దీపక్‌ మిశ్రా, జస్టిస్‌ ఏఎం ఖన్విల్కర్‌ చదివి వినిపించారు. మిగతా గుర్తింపు కార్డులతో పోలిస్తే, ఆధార్‌ ఎంతో విశిష్టమైనదని జడ్జీలు పేర్కొన్నారు. ప్రజాప్రయోజనాల కోసమే ఆధార్‌ సేవలను తీసుకొచ్చారని, డూప్లికేట్‌ ఆధార్‌ తీసుకోవడం అసాధ్యమని తెలిపారు. సమాజంలో అట్టడుగు వర్గాల వారికి ఆధార్‌ ఒక గుర్తింపని చెప్పారు.
సుప్రీంకోర్టు ధర్మాసనం వెలువరించిన తీర్పు వివరాలు...
  • వ్యక్తిగత స్వేచ్చకు ఆధార్‌ అవరోధం కాదు
  • ఆధార్‌ అధికారిక ప్రక్రియను, వ్యక్తిగత డేటాను గోప్యంగా ఉంచాలి
  • ప్రభుత్వ సంస్థలకు ఆధార్‌ డేటా షేర్‌ చేసేందుకు సుప్రీంకోర్టు అనుమతి 
  • షేర్‌ చేసిన డేటాను ఆరు నెలల లోపు తొలగించాలి
  • ప్రైవేట్‌ సంస్థలకు ఆధార్‌ డేటా ఇవ్వడం కుదరదు
  • ఒక వ్యక్తికి సంబంధించిన పూర్తి సమాచారం ఇతరుల చేతిలోకి వెళ్లకుండా చూడాలి
  • సమాచార భద్రత కోసం చట్టం తీసుకురావాలి
  • ఆధార్‌ ప్రక్రియ స్వచ్ఛందంగా కొనసాగాలి
  • టెలికాం కంపెనీలు ఆధార్‌ అడగవద్దు
  • ఇప్పటి వరకు సేకరించిన యూజర్ల ఆధార్‌ నెంబర్లను టెలికాం కంపెనీలు డిలీట్‌ చేయొచ్చు.
  • బ్యాంక్‌ సేవలకు ఆధార్‌ లింక్‌ తప్పనిసరి కాదు
  • స్కూల్‌ అడ్మినిషన్లకు ఆధార్‌ తప్పనిసరి కాదు
  • పాన్‌, ఇన్‌కమ్‌ ట్యాక్స్‌ రిటర్నులకు మాత్రం ఆధార్‌ కచ్చితంగా కావాలి.
  • సీబీఎస్‌, నీట్‌, యూజీసీకి ఆధార్‌ తప్పనిసరి కాదు.
  • అక్రమ వలసదారులకు ఆధార్‌ అవసరం లేదు.
దేశంలో దాదాపు 99 శాతం మంది ప్రజలకు జారీ చేసిన ఆధార్‌ సంఖ్యతో పౌరుల ప్రాథమిక హక్కయిన గోప్యతకు భంగం కలుగుతోందంటూ పలు పిటిషన్లు దాఖలు కాగా...దీనిపై గతంలో వాదనలు విన్న ప్రధాన న్యాయమూర్తి జస్టిస్‌ దీపక్‌ మిశ్రా నేతృత్వంలోని ఐదుగురు సభ్యుల రాజ్యాంగ ధర్మాసనం నాలుగు నెలలుగా ఈ తీర్పును రిజర్వులో ఉంచింది. నేడు ఆధార్‌ చట్టబద్ధతపై కీలక తీర్పు వెలువరించింది. 

Key Points of Supreme Court Judgment On Aadhaar  as per the Verdict Copy

  • (1) The requirement under Aadhaar Act to give one's demographic and biometric information does not violate fundamental right of 395 privacy. 
  • (2) The provisions of Aadhaar Act requiring demographic and biometric information from a resident for Aadhaar Number pass three­fold test as laid down in Puttaswamy (supra) case, hence cannot be said to be unconstitutional. 
  • (3) Collection of data, its storage and use does not violate fundamental Right of Privacy. 
  • (4) Aadhaar Act does not create an architecture for pervasive surveillance. 
  • (5) Aadhaar Act and Regulations provides protection and safety of the data received from individuals. 
  • (6) Section 7 of the Aadhaar is constitutional. The provision does not deserve to be struck down on account of denial in some cases of right to claim on account of failure of authentication. 
  • (7) The State while enlivening right to food, right to shelter etc. envisaged under Article 21 cannot encroach upon the right of privacy of beneficiaries nor former can be given precedence over the latter. 396 (8) Provisions of Section 29 is constitutional and does not deserves to be struck down. 
  • (9) Section 33 cannot be said to be unconstitutional as it provides for the use of Aadhaar data base for police investigation nor it can be said to violate protection granted under Article 20(3).
  • (10) Section 47 of the Aadhaar Act cannot be held to be unconstitutional on the ground that it does not allow an individual who finds that there is a violation of Aadhaar Act to initiate any criminal process. 
  • (11) Section 57, to the extent, which permits use of Aadhaar by the State or any body corporate or person, in pursuant to any contract to this effect is unconstitutional and void. Thus, the last phrase in main provision of Section 57, i.e. “or any contract to this effect” is struck down. 
  • (12) Section 59 has validated all actions taken by the Central Government under the notifications dated 28.01.2009 and 12.09.2009 and all actions shall be deemed to have been taken under the Aadhaar Act. 397
  • (13) Parental consent for providing biometric information under Regulation 3 & demographic information under Regulation 4 has to be read for enrolment of children between 5 to 18 years to uphold the constitutionality of Regulations 3 & 4 of Aadhaar (Enrolment and Update) Regulations, 2016. 
  • (14) Rule 9 as amended by PMLA (Second Amendment) Rules, 2017 is not unconstitutional and does not violate Articles 14, 19(1)(g), 21 & 300A of the Constitution and Sections 3, 7 & 51 of the Aadhaar Act. Further Rule 9 as amended is not ultra vires to PMLA Act, 2002. 
  • (15) Circular dated 23.03.2017 being unconstitutional is set aside. 
  • (16) Aadhaar Act has been rightly passed as Money Bill. The decision of Speaker certifying the Aadhaar Bill, 2016 as Money Bill is not immuned from Judicial Review. 
  • (17) Section 139­AA does not breach fundamental Right of Privacy as per Privacy Judgment in Puttaswamy case. 398 
  • (18) The Aadhaar Act does not violate the interim orders passed in Writ Petition (C) No. 494 of 2012 and other Writ Petitions.